Sunday, February 1, 2009

Tahniah MPP UiTM

Merujuk kepada halaman 23 dalan akhbar harian metro bertarikh 29 Januari 2009, saya amat tertarik kepada petikan yang bertajuk ‘MPP UiTM beri penekanan pembentukan akhlak pelajar’. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah buat yang berjaya meraih kepercayaan mahasiswa untuk bergelar ahli Majlis Perwakilan Pelajar UiTM yang diketuai oleh saudara Mohd Mursyidi Mohd Diah.


Jujur saya katakan saya amat memuji langkah yang ingin diambil oleh MPP UiTM yang ingin menumpukan aspek kerohanian pelajar seperti yang dikatakan oleh Mohd Mursyidi dalam keratan akhbar Metro tersebut. Benar sekali apa yang di katakan oleh beliau, di tambah pula dengan perancangan untuk mengadakan program kecil demi membentuk akhlak murni pelajar. Namun sejauh mana program kecil yang bakal dilaksanakan mampu merubah akhlak individu menjadi persoalan.

Jika diselusuri sirah nabawiah, akhlak adalah antara perkara pertama yang di tekankan oleh Allah kepada rasul junjungan nabi Muhammad saw. Rasulullah diperintahkan untuk menyampaikan risalah Allah kepada seluruh umat manusia di samping mempraktikkan ajaran-ajaran Islam yang terkandung di dalam al-Quran. Akhirnya, Islam diwarisi secara turun temurun dari satu generasi kepada satu generasi yang lain sebagaimana asalnya tanpa sebarang keraguan dan syak wasangka. Salah satu paksi utama yang menegakkan islam adalah dari segi akhlak, Allah memuji akhlak rasulullah melalui firmanNya dalam al-Quran,

Dan sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia.’
( Al-Qalam:4)

Dalam erti kata lain, akhlak Islam tidak dapat dipisahkan dalam setiap gerak geri kehidupan manusia tidak kira sama ada dalam hubungannya dengan Allah mahupun hubungannya sesama manusia, malah ia merupakan antara hikmah yang paling utama di sebalik pensyariatan sesuatu ibadat dalam Islam. Sebagai contoh, ibadah solat yang disyariatkan oleh Allah dijelaskan hikmahnya melalui firmannya,

‘Dan dirikanlah solat (dengan tekun), sesungguhnya solat itu mencegah dati perbuatan keji dan mungkar’. (surah Al-‘Ankabut:45)

Ringkasnya ruang lingkup akhlak dalam Islam adalah mencakupi seluruh kehidupan kerana akhlak merupakan simbol kepada amalan kerja dan perlakuan di dalam kehidupan. Justeru amalan menolong orang lain adalah akhlak, menjadi pemimpin yang adil adalah akhlak, beriman kepada Allah dan menyembahNya adalah akhlak. Kebajikan itu ialah akhlak dan akhlak itu adalah kebajikan. Amalan kebajikan sama ada untuk maslahat individu mahupun untuk maslahat umum termasuk dalam ruang lingkup akhlak. Namun perlu diingat saudara-saudaraku, sesuatu amalan kebajikan tidak diambil kira kecuali dengan asas iman dan ibadat.

Akhlak ialah tabiat manusia, bukan mudah untuk memiliki akhlak yang mulia bagi sesetengah individu. Mujahadah iaitu melawan hawa nafsu dan juga menjauhkan diri akhlak yang buruk memerlukan satu kekuatan dalam seseorang individu. Dalam konteks sebagai pemimpin mahupun yang dipimpin, akhlak yang digarap perlulah selari dengan syariat yang telah ditetapkan oleh islam.

Saya menyeru kepada semua khususnya yang bergelar pemimipin, untuk merubah seseorang individu dalam membentuk akhlak yang mulia kita perlu selangkah kehadapan memperkuatkan diri dengan akhlak yang mulia, berakhlak mulia kepada sesama muslim juga kepada bukan muslim sesuai dengan contoh yang di anjurkan oleh pemimpin junjungan kita Nabi Muhammad saw.

Kepada barisan kepimpinan MPP UiTM, saya doakan agar usaha mulia kalian dalam merubah akhlak pelajar UiTM akan dipermudahkan oleh Allah swt. Moga-moga usaha ini mampu merubah generasi pelapis akan datang, seterusnya membina masa depan islam yang lebih cerah.

2 komen sahabat:

vanhidayat said...

salam ashraf...selamat berkenalan.. saya sengaja melayar internet bagi mengisi masa lapang ketika masih mencari kerja dan sampai ke blog saudara..

amat tertarik dengan keikhlasan saudara mengucapkan selamat berjaya kepada mpp uitm pimpinan mohd mursyidi...satu dimensi baru ke arah mewujudkan mahasiswa malaysia yang berdaya intelektual tinggi...

semoga kita terus berhubung..

MUHAMMAD ASHRAF MOHD SALLEH said...

inshaAllah..