Saturday, August 23, 2008

Masjid cina

Masjid cina

Alhamdulillah, dua hari lepas saya dan sahabat, sufian pulang ke kampung halaman di kelantan, kesempatan selama dua hari di sana digunakan sebaiknya untuk melawat beberapa tempat menarik sekitar kelantan, dan salah satu tempat yang amat menarik perhatian adalah masjid cina yang kini masih dalam pembinaan di Rantau panjang. Meskipun masih lagi dalam pembinaan, namun binaan cina telah jelas kelihatan.

Dewan solat utama

Kesatuan ummat
Di awal cadangan pembinaan masjid ini, ada pihak yang mengatakan tindakan mendirikan sebuah masjid dengan senibina cina, seolah-olah memecahkan masyarakat islam, kerana masjid ini akan menjadi masjid yang khas buat orang cina, dan orang islam berbangsa lain tidak boleh memasuki masjid ini dan hanya solat di masjid dengan senibina melayu, ini akan memecahkan kesatuan ummat islam.


Pada hakikatnya, matlamat penubuhan masjid cina ini bukanlah untuk memecahbelahkan ummat islam, sebaliknya bermatlamat dakwah. Persepsi masyarakat non muslim di Malaysia, masuk islam bererti masuk melayu, seolah-olah islam itu khusus untuk orang melayu, sedangkan di negara China, terdapat lebih 20 juta muslim, melebihi ummat islam melayu di Malaysia, maka dicadangkan pembinaan masjid ini bagi menunjukkan islam itu bukan khusus untuk orang melayu sahaja, risalah islam ini adalah rahmat Allah kepada sekalian alam, menembusi batasan nasionalism yang sempit.
Dalam kompleks masjid cina
Binaan bumbung

0 komen sahabat: