Tuesday, February 17, 2009

Kita Dengan Cara Kita

Boikot barangan Israel!!! laungan ini begitu lantang diperkatakan dan merupakan salah satu method yang digunakan sebagai tanda protes terhadap kezaliman yang dilakukan oleh Zionis Israel terhadap penduduk Palestin. Bahang ini juga turut memberi kesan kepada mahasiswa-mahasiswi yang senantiasa peka terhadap kemelut dunia ini. Namun begitu, relevankah modus operandi pemboikotan ini dilakukan? Dan sebagai mahasisiswa, masih adakah alternatif lain yang lebih efektif dalam menzahirkan rasa ketidakpuasan hati terhadap kekejaman zionis ini?

Menurut Exco Kepimpinan dan Kelestarian Sahsiah, Majlis Perwakilan Pelajar USM, saudara Adi Syahid Mohd Ali, mahasiswa perlu tampil mengemukakan pelbagai saranan bernas dan penyelidikan sebagai suatu medium mencelikkan mata dunia tentang apa yang harus kita lakukan untuk meruntuhkan bangsa yahudi ini. Dalam konteks pendidikan, mahasiswa perlu bangkit dengan idea-idea baru baik dari segi ekonomi, sosial, politik dan sebagainya.Dari sudut ekonomi, mahasiswa perlu memperkenalkan satu model ekonomi Islam untuk menghapuskan sistem ekonomi kapitalisme yang semakin terjejas kini. Beliau berkata demikian dalam forum We & Palestine yang diadakan pada 5 Februari di dewan kuliah A sebagai salah seorang ahli panel dalam forum tersebut.


Apabila kita ingin berbicara tentang ekonomi Islam, kita perlulah mengatahui bahawa hanya dengan Islam sahajalah kita selaku umat Islam mampu mendepani masalah ini dengan penuh efektif.

Saya, selaku Yang Dipertua Persatuan Mahasiswa Islam USM ingin menegaskan bahawa hanya dengan menggunakan sistem ekonomi berteraskan Islam sahajalah yang mampu menjamin kestabilan ekonomi negara kita bahkan ekonomi negara-negara Islam yang lain.

Jesteru, saya menyeru kepada semua mahasiswa Universiti Sains Malaysia khususnya yang beragama Islam marilah kita kembali menghayati dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenar ke dalam kehidupan kita sehari-harian kerana hanya dengan Islam sahajalah kita mampu mengubati segala “penyakit” yang sedang dihinggapi oleh umat Islam kini tidak kiralah dari sudut politik, ekonomi dan sosial.

Untuk saudara Islam kita di Palestin sana, kita selaku Mahasiswa Islam perlulah terus berusaha semampu kita untuk menolong dan seterusnya bertawakkal kepada Allah SWT dengan cara berdoa kepada Allah SWT supaya bumi Palestin akan kembali aman di bawah naungan payung Islam dan daulah Islamiyyah. Sejarah telah membuktikan bahawa Palestin pernah dibebaskan oleh Amirul Mukminin, Umar al-Khattab r.a dan seterusnya disusuli dengan pembebasan Palestin oleh mujahidin Islam yang disegani kawan dan lawan iaitu Salahudin al-Ayubi, maka kenyakinan perlu dipantakkan bahawa pembebasan Palestin dari cengkaman Zionis Israel pasti akan terlaksana.

0 komen sahabat: