Wednesday, September 9, 2009

"Camna eh nak jadi baik?"

“ Acap! Camna nak jadi baik?” Tanya alif kepada saya,

“ Camna ek? Err..ha...aku cadang kau start dengan dengar Ikim.fm” cadang saya,

“ Ooo... Sorry bro, aku tak layang lagu jiwang, geli aku dengar”

Lebih kurang begitulah perbualaan diantara saya dengan seornag sahabat 4 tahun lalu di KMPP. Alif adalah ketua praktikum H5P1 ketika itu, masuk semester kedua, walaupun mendapat 4.0, alif memutuskan untuk resing dari program matrikulasi kerana mendapat tawaran daripada Malaysia Airlines untuk mengikuti latihan seterusnya bekerja dengan MAS sebagai Aircraft engineer.

Bila saya kenang balik peristiwa ini, ia member satu gambaran kepada saya, bahawa sebenarnya semua orang mahu menjadi baik. Seteruk mana pun seseorang itu, mereka tetap manusia, fitrah manusia berkehendak kepada kebaikan. Akhlak yang baik, imej yang baik, layanan yang baik, dan mereka mahu menjadi seorang yang baik, itulah suatu perasaan yang ada dalam haati setiap manusia. Cuma, persoalannya macam mana? Segalanya bermula dengan hati, sebagaimana sabda baginda Nabi Muhammad saw,

“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati”
Riwayat Al-Bukhari

Hati kita adalah milik Allah, sejak alam roh lagi, hati kita cinta dan rindu kepada Allah,

“Bukankah aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab: ‘Benar, kami (Engkaulah Tuhan kami) menjadi saksi.”
Al-A’raf : 172

Namun, sayangnya, sebaik sahaja lahir ke dunia, kebanyakan hati yang dulunya mengingati Allah mula melupai akan hakikat itu dek kerana dikaburi oleh dunia. Kecantikan dan kesenangan dunia ini menjauhkan dan melupakan mereka akan hakikat ini, namun fitrah itu masih berbekas dan memberi isyarat kepada diri. Maka, jika ditanya bagaimana caranya, maka tidak lain dan tidak bukan dekatkan dulu hati dengan Allah swt, tidak kira melalui mengikuti kelas-kelas agama, berpersatuan, mahupun mendengar lagu nasyid sekalipun.

Semua ini, jika tidak dimulakan dengan niat untuk medekatkan hati dan menyerah diri kepada Allah tidak akan mampu membuatkan kita mengenang kembali asal-usul kita, merasai kehadiran Allah swt dalam setiap detik kehidupan kita. Apabila hati ini berhajat untuk mengenali Allah swt semata-mata untuk mencintai dan meraih kasih sayangNya, InshaAllah akan dimudahkan Allah swt, sebagaimana diceritakan dalam sebuah hadith qudsi,

Allah swt berfirman: “Aku menurut sangkaan hamba kepada-Ku, dan Aku bersamanya apabila dia ingat kepada-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dan dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diri-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika dia mendekat kepada-Ku sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekat kepada-Ku sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil.”

(Sahih Bukhari)

Mulakan dengan menyucikan hati, beristighfar kepada Allah atas segala dosa yang dilakukan sama ada sedar mahupun tidak, berdoa kepada Allah memohon ampunanNya, petunjuNya, penting untuk kita ingat, di saat berdoa, kita bukan mahu memberitahu kepada Allah apa yang kita hajati, kerana Allah sudah sedia maklum akan masalah kita dan apa yang kita hajati, sebaliknya, di saat berdoa itu, menyerahlah diri kepada Allah. Menyerah segala ego, kebesaran, kesombongan. Merendahkan diri dan merayu kepada Allah agar didekatkan hati denganNya, diizinkan menggapai redhaNya. Seterusnya banyakanlah berfikir akan Allah, kebesaranNya, kurniaNya, niatkan untuk lebih dekat dengan Allah.

Apabila hati sudah dekat dengan Allah swt, ia akan memandu setiap pergerakan manusia, sukar untuk timbul rasa dengki, sangsi, buruk sangka, mudah marah dan bermacam-macam lagi sifat mazmumah yang merosakkan akhlak manusia. InshaAllah...Allah juga menginginkan apa yang kita hajati itu..

1 komen sahabat:

adi syahid said...

alastu birobbikum qalu bala syahidna---