Sunday, December 6, 2009

Mengundang sangka buruk

Fitnah adalah sesuatu yang berdosa dalam islam, malah bagi kes-kes tertentu termaktub hukuman bagi mereka yang berbuat fitnah. Zina sebagai contoh, jika dituduh seseorang berzina tanpa mendatangkan bukti dan saksi sebagaimana dituntut syarak maka, dikenakan hukuman Qazaf kepada si penuduh. Sudah pasti semua orang benci diffitnah, tidak suka dituduh, tidak suka dipandang serong, dan itulah lumrah manusia, tiada siapa yang mahu dilihat dengan identiti buruk. Namun, pernahkah kita menilai apakaah peranan dan tanggunjawab kita dalam mencegah sangka buruk dan fitnah itu?

Manusia secara asasnya akan menilai berdasarkan persepsi dan track record terhadap seseorang individu, organisasi dan tindakan seseorang. Sebagai contoh, kalau seseorang datang kepada kita, dan mengajak kita ke disko di hujung minggu, apa persepsi kita terhadap orang itu? Jika buruk, apa yang menyebabkan persepsi buruk datang pada fikiran kita? Sudah tentu kebiasaan yang terdapat pada disko itu, arak, sosial melampau, dadah, dan sebagainya. Tidak dinafikan bukan semua orang yang ke disko untuk itu, ada yang hanya ke disko untuk berjumpa kawan-kawan. Tapi sangka buruk kepadanya datang di atas tindakannya sendiri, dan dia tidak boleh menyalahkan orang lain di atas sangka buruk yang hadir itu, sebaliknya dia yang perlu menghalang sangka buruk itu.

Islam mengajar kita agar menutup pintu-pintu yang boleh mengundang sangka buruk kepada diri kita. Terdapat satu hadis sahih dalam kitab imam muslim yang menyebut berkenaan sangka buruk ini, di satu malam, Soffiyyah isteri baginda datang menemui baginda di masjid ketika nabi sedang beriktikaf untuk bertanyakan beberapa soalan, pada malam itu, bukan giliran soffiyyah. Selesai bertanya, baginda menemankan soffiyyah pulang memandangkan malam telah gelap, dalam perjalanan dua orang sahabat ansar melihat kelibat baginda bersama seorang wanita. Datang sangka buruk, lalu mereka mempercepatkan perjalanan mereka, menyedari tindakan dua orang sahabat itu, baginda memanggil mereka, lalu menjelaskan yang bersama baginda adalah soffiyyah. Kata mereka, “Kami tidak bersangka buruk terhadap engkau ya Rasullallah” lalu jawab baginda, “Aku tahu kamu tidak sangka buruk , tapi aku bimbang syaitan akan lontar sangka buruk ke dalam hati kalian”

Pengajaran yang dapat kita faham dalam hadis ini adalah, menjadi tanggunjawab setiap individu muslim, untuk menutup segalaa sangka buruk dan fitnah. Andai sangak buruk itu datang disebabkan tindakan kita sendiri maka adalah silap kita yang mengundang sangka buruk itu, dan kita jugalah yang perlu berusaha membersihkan sangka buruk tersebut.


0 komen sahabat: