Wednesday, April 29, 2009

Berdakwah dengan kasih sayang...

“Syurga dan neraka adalah pekerjaan Allah, termasuk dalam hal-hal batin, kita tidak akan tahu siapa penghuni kedua-dua tempat ini”

Kata Ustazah Rahimah suatu pagi dalam kelas. Selama di tingkatan 4 dan tingkatan 5, Ustazah Rahimah ditugaskan untuk mengajar kelas saya, melalui kelas di awal pagi ini, kesedaran akan kewujudan Allah itu timbul.


“kadang-kadang kita tengok seorang yang mati dalam keadaan hina, perut membuncit, nanah bersembur, azab maut tu jelas pada muka masa roh nak diambil, kita kata dia ni penghuni neraka, siapa kata?”

Ustazah menyambung lagi,

“kalau kita tengok seorang yang mati dalam keadaan tenang, mudah dan baik, kita kata dia ni penghuni syurga, mana kita tahu?”

“kadang-kadang Allah azab dia di waktu nazak untuk melunaskan dosa-dosa dia, kerana Allah kasih pada dia, Dia tidak mahu hamba Dia yang satu ini diazab di akhirat kelak”

“Mungkin juga, kalau Dia matikan hambaNya dalam keadaan mudah kerana mahu hamba Dia yang satu ini diazab dengan teruk di neraka kelak. Hanya Allah yang tahu, kita cuma mampu doakan sahaja.” Ustazah menghabiskan kata-katanya.

Satu penyakit yang datang bersarang di hati penggiat dakwah adalah merasakan mereka baik, mulia, suci dan lebih terhormat dari mereka yang berseluar carik, perokok, free hair, kaki lepak, dan macam-macam lagi.

Ya, di saat itu, mungkin dari sudut amal kita di saat itu lebih baik, namun itu adalah ketika itu, di saat itu, macam mana di saat akhir usia kelak, di saat menghampiri hujung usia, adakah kita ini kekal baik, kekal berakhlak mulia, kekal istiqamah?

Adakah ‘dia’ yang kita rasa hina, kotor, keji (meskipun tidak dilafaz, namun hati mengiyakan) akan kekal begitu? Macam mana kalau ‘dia’ bertaubat di akhir usianya, lalu Allah terima taubatnyaa dan di masyar kelak, dia dianugerahakan kemuliaan, sedangkan kita di sana kelak merangkak dalam keadaan hina bertemu Allah SWT!!

Siapa tahu?

Dalam sebuah riwayat sahih (kurang pasti kitab mana) ada menyebut mengenai seorang pejuang, yang berjuang di medan perang. Ditakdirkan Allah, sahabat ini cedera parah sehingga perang tamat. Allah mengujinya dengan kesakitan di akhir usianya, dan sahabat ini tidak dapat menahan kesakitan berpanjangan itu, lalu mengambil pisau dan membunuh diri.

Seorang muslim, istiqamah dengan islam,

Keluar menyahut seruan jihad bersama nabi,

Sedikit sahaja lagi, dia akan mati sebagai seorang syuhada’, dianugerahkan syurga oleh Allah,

namun sayang,

Tindakan ketika itu, menyebabkan dia dihumban ke dalam neraka!

Di sisi lain, mereka yang asalnya menentang islam, ramai yang kita lihat akhirnya memeluk islam dan mati sebagai seorang muslim sejati malah sebagai mukmin yang tegar mempertahankan agama ini.

Khalid al Walid, pernah memimpin tentera Quraisy di medan Uhud, sehingga mencederakan baginda, akhinya menjadi panglima agung empayar islam.

Abu Sufian, pemimpin Quraisy yang merancang pembunuhan baginda, masuk islam ketika Fathu Makkah, dan akhirnya menjadi perawi, anaknya, Muawiyyah pengasas kerajaan Bani Umayyah.

Umar al-Khattab, dari sekeji-keji manusia, peminum arak tegar, pembunuh anak sendiri, menjadi sahabat nabi yang utama, diangkat sebagai Amirul Mukminin.

Ini adalah hakikat!

Kita tidak tahu siapa kita pada masa akan datang, saya sendiri pernah melihat macam mana seorang pemimpin Badan Dakwah dan Rohani berubah menjadi orang yang dia kutuk ketika itu. Dari seorang penggerak dalam program imarah surau sekolah, berani berdepan dengan pengetua, berkopiah ke mana-mana sahaja.

Apabila masuk ke kampus,kopiah entah ke mana, berseluar carik, merokok, solat entah bila, berkepit siang malam. Namun, atas dasar saudara, saya tahu, ini juga mungkin berlaku pada saya suatu hari kelak, di saat itu, sudah tentu saya tidak mahu dihina dan lebih dijauhkan dari pulang ke pangkal jalan.  Alhamdullilah, 'sahabat' saya ini, walau dia berubah begitu, ilmu agama masih dia faham dan ingati, cuma tidak mampu menggerakkan dan mencorakkan tindakannya sahaja, hasil sokongan dan nasihat, 'sahabat' ini kini kembali perlahan-lahan kepada fitrah asalnya, hamba Allah swt.....

Semua ini adalah kisah benar yang telah berlaku dan boleh berlaku pada diri saya dan juga mungkin anda semua.

Justeru janganlah bersenang hati dengan diri kita kini, sebaliknya berdoalah moga-moga Allah kekalkan kita dalam islam dan matikan kita sebagai seorang yang islam dan mukmin.

Dakwah kasih sayang

"Hakikatnya, semua orang nak jadi baik, walau teruk macam mana pun dia" 
kata Adi pada saya,

Ya, semua orang mahu jadi baik, tiada orang dalam hatinya merasakan jijik menjadi baik, semua orang nak mati dalam keadaan baik, semua orang mahu mendapat jodoh yang baik, semua orang mahu mendapat anak yang baik, dan mereka sedar mereka perlu menjadi baik untuk itu.

Namun, seringkali, sikap tidak mesra alam dan riak peenggerak dakwah menjadikan mereka benci dan susah mendekati islam.

kepada ahli Harakah dakwah islamiyyah, anda adalah orang yang dipilih membarisi perjuangan, diberi Allah hidayah dan keinginan mendalami ilmu agama.

Maka, jangan kelebihan itu anda calari dengan sikap bangga diri, riak, sombong dan ujub. Sebaliknya pandanglah manusia di sekeliling sebagai mereka yang memerlukan panduan dan petunjuk, bersabar dan dekatilah mereka dengan sikap kasih sayang.

Banyak contoh-contoh yang dapat kita pelajari, bagaimana sabarnya Nabi Nuh a.s berdakwah kepada kaumnya, selama 950 tahun, bagaimana kisah ketika mana baginda dicederakan penduduk Taif,

Tatkala Malaikat berkata kepada baginda,

“wahai Muhammad, engkau katakana sahaja kepada aku, apa yang engkau mahu aku buat dengan penduduk Taif ini, kalau engkau mahu aku hempapkan bukit kepada mereka, akan aku laksanakan tanpa berlengah-lengah “

Apa kata baginda?

“Jangan, jika kau simpati padaku, tolonglah berdoa kepada Allah, agar Allah member hidayah dan petunjuk kepada penduduk Taif”

Inilah dakwah baginda Nabi Muhammad SAW, penuh dengan sifat kasih sayang, dan kesabaran yang menebal dalam menghadapi cabaran dakwah. Sayang amat sedikit penggerak dakwah pada hari ini memiliki sifat kasih sayang dalam berdakwah.

Tidak ramai mereka yang mengaku ahli gerakan mampu merakyat, masuk dengan setiap lapisan masyarakat, mengenali mereka, menggauli mereka sebagai saudara yang rapat, dan memipin mereka ke jalan yang benar.

Ya, mungkin untuk permulaan, agak kekok, terutama mereka yang memang sebelum itu jenis tidak mesra alam, bersendirian, termasuk saya sendiri, namun demi dakwah ini, perlu kita mengubah sikap itu.

Sepanjang di kampus, saya ada mencuba mengubah sikap bersendirian saya, dan cuba untuk masuk dengan semua orang, namun ia memerlukan masa untuk membiasakan diri. Dalam aspek ini, sahabat saya, Hisyam adalah yang paling saya kagumi. Sikapnya yang sentiasa ambil berat dan ringan mulut itu merupakan asset penting dan berharga dalam dakwah.

Mungkin sikap itu lahir dari hatinya yang sentiasa bersangka baik dan lembut terhadap orang lain (bertuah sapa jadi bini enta). Inilah satu sikap yang perlu ada dalam diri pendakwah, jika anda seorang yang pendiam, kurang bercakap, cubalah mengubah diri dan sikap itu. 

Mulakan dengan menggerakkan hati untuk mengasihani orang-orang sekeliling anda, jika mereka melakukan maksiat, kasihan pada mereka, jangan biarkan dia ddicampak ke neraka kerana sikap benci kita...

inshaAllah ada hasilnya...

2 komen sahabat:

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

kasih sayang ek ????

owh...
melibatkan ana plak...

X DAPAT ROYALTI YERRR !!!

Ummu Mujahid said...

Asssalamualaikum, syukran di atas tazkirah. teruskan menulis dan berdakwah.