Thursday, April 30, 2009

Sejarah: Bagaimana agama yahudi masuk ke jazirah arab

Ahli-ahli sejarah memulakan cerita bagaimana agama yahudi bertapak di semenanjung arab dengan kisah seorang pemimpin Yaman yang bernama Rabiah bin Nasr. Beliau bermimpi pelik dan kemudian mimpi beliau itu ditafsirkan oleh ahli nujum.

Ahli nujum berkata, “mimpi tuanku bermaksud orang-orang habsyah akan menakluki Yaman”. Tanya Rabiah, “Bila?” Ahli nujum berkata, “sekitar 60 hingga 70 tahun lagi”

Rabiah takut hal itu berlaku ke atas zuriatnya, lalu dia membawa semua ahli keluarganya meeninggalkan negeri Yaman. Mereka berpindah ke Hirah yang berdekatan Iraq. Akhirnya mereka menguasai Hirah. Ahli sejarah mencatatkan, Raja Hirah iaitu Nu’aim bin Munzir adalah keturunan Rabiah bin Nasr.


Pada ketika itu, raja-raja Rom dipanggil Kaisar, raja-raja Farsi dipanggil Kisra, raja-raja negeri Habsyah dipanggil najasy, dan raja-raja di negeri Yaman dipanggil tubba’. Di dalam al Quran, apabila disebut kaum tubba’, ia bermaksud orang-orang Yaman.

Suatu masa, Yaman diperintah oleh tubba’ yang bernama Tabban bin As’ad, merupakan raja yang terkenal suka berdagang dan melancong. Pada suatu masa, dia keluar berdagang dengan anaknya ke negeri Syam, sebelum ke sana, mereka singgah di Madinah, kemudian anaknya ditinggalkan untuk menguruskan perniagaannya di Madinah.

Semasa Tabban ke Syam, berlaku perselisiahn faham diantara anaknya dengan penduduk Madinah sehingga orang Madinah membunuh anaknya. Apabila berita ini sampai kepada Tabban, dia berpatah balik untuk menuntut bela di atas kematian anaknya. Berlakulah perperangan di antara orang Yaman dan Madinah.

Di tengah-tengah perperangan itu, pendeta-pendeta Yahudi yang datang dari Syam menemui Tabban. Mereka mahu berbincang dengan Tabban.

Mereka bertanya, “apakah yang kamu mahu daripada perperangan ini, wahai Tabban?”

“aku mahu merosakkan Madinah” kata Tabban

Pendeta Yahudi berkata pada Tabban, “kamu tidak akan berjaya, Tuhan akan musnahkan kamu. Madinah ini tempat hijrah Muhammad bin Abdullah, begitulah yang ada disebut dalam kitab-kitab kami”

Dari situ, timbul minat dalam hati Tabban untuk mempelajari kitaab suci orang Yahudi yang dipanggil Taurat. Akhirnya dia memeluk agama Yahudi dan berhenti memerangi orang Madinah. Selepas itu dia dan tenteranya bergerak ke Mekah.

Pada masa itu, orang Yahudi suku Huzail memusuhi Mekah dan mereka juga tidak suka orang Yaman. Mereka mengambil peluang ini untuk melaga-lagakan orang Yaman dengan orang Mekah. Mereka menghadap Tabban dan menceritakan di Mekah terdapat bagunan bernama Kaabah dan di bawah kaabah itu terdapat banyak emas permata. Memang ketika itu orang-orang Arab menanam emas dan permata di bawah Kaabah bagi memuliakan Kaabah.

Apabila Tabban mendengar hal ini, datang rasa tamak hendak meguasai harta ini. Dia lalu mempersiapkan tenteranya bagi menyerang Mekah dan kaabah. Apabila pendeta yahudi yang masih ada bersama mereka untuk mengajar agama Yahudi mendapat tahu perkara itu, mereka menghadap tabban dan menasihati tabban supaya tidak menyerang Mekah dan Kaabah.
Mereka berkata, “yang kami tahu, Kaabah inilah satu-satunya rumah Tuhan di atas muka bumi ini. Kalau kamu serang Kaabah, Tuhan akan musnahkan kamu.”

Tabban menerima nasihat itu dan meminta pandangan pendeta Yahudi itu apa yang patut dia lakukan apabila memasuki Mekah nanti.

Pendeta yahudi berkata, “Apabila tuan masuk Mekah nanti, tuan besarkan Kaabah”

“Bagaimana?” Tabban bertanya.

Pendeta Yahudi berkata, “Tuan tawaf di sekeliling Kaabah”

Tabban bertanya kepada para pendeta, “Adakah kamu akan tawaf juga?”

Pendeta berkata, “Kami pun hendak tawaf, tetapi oleh kerana Kaabah pada masa ini dipenuhi berhala di sekelilingnya, kami para ulama’ tidak sepatutnya tawaf dalam keadaan itu.”
Tabban pun melaksanakan nasihat pendeta Yahudi itu. Semasa di Mekah, dia bermimpi memakaikan kelambu pada Kaabah. Dia memerintahkan orang-orangnya supaya menyiapkan kelambu Kaabah. Dengan itu, orang yang pertama memakaikan kelambu pada Kaabah adalah Tabban bi As’ad, raja Yaman ini. Selepas itu, barulah suku arab menyambung tradisi ini.

Apabila Tabban balik ke Yaman, dia memerintahkan semua rakyatnya masuk agama Yahudi tetapi rakyatnya tidak setuju. Rakyat Yaman ketika itu menyembah api. Di setiap rumah mereka ada rumah api. Apabila mereka bergaduh sesame sendiri, mereka pergi ke rumah api itu. Apabila rumah api mula-mula dibuka, siapa yang mula-mula disambar api, dialah yang bersalah. Mereka mengambil keputusan berhakim dengan api dalam arahan Tabban ini. Tabban pun bersetuju.

Pada hari yang ditentukan, pendeta Yahudi itu dibawa ke rumah api. Begitu juga pendeta majusi yang menyembah api. Apabila dibuka pintu rumah api, api menyambar pendeta majusi. Mereka lari menyelamatkan ddiri. Rakyat tidak puas hati, diulang lagi bagi kali kedua. Kali ini pendeta majusi dipaksa jangan lari. Kali ini pun terkena pendetamajusi juga. Akhirnya, pendeta majusi mati dibakar api di situ. Dengan itu, semua rakyat Yaman masuk agama Yahudi. Dengan itu bertapaklah agama yahudi di semenanjung arab.

Sebelum itu, agama yahudi merupakan agama satu-satunya agama samawi iaitu agama yang datang dari wahyu melalui kitab taurat, sebelum kedatangan agama kristian melalui kitab injil. Maka, ketika itu kedudukan mereka orang-orang Yahudi di zaman itu adalah ahli-ahli kitab, dalam bahasa orang sekarang mereka ini adalah ustaz-ustaz, orang yang mengajar agama.

Sebelum kelahiran baginda Nabi Muhammad saw, mereka sudah mengatahui akan kelahiran nabi akhir zaman di jazirah arab, lalu mereka menetap di Madinah. Apabila baginda berhijrah dari Mekah ke Madinah, ada ahli kitab yang menerima kenabian baginda, namun kebanyakkannya tidak malah menentang, walaupun mereka tahu semua ciri kenabian jelas pada diri baginda, semua ini dek kerana mereka kecewa, nabi akhir zaman itu bukan dari bangsa mereka, bangsa Yahudi.

Suatu yang menarik di sini adalah, memandangkan baginda sebelum itu tinggal di Mekah, baginda tidak pernah melihat amalan penganut agama yahudi ini. Apabila baginda berhijrah, baginda melihat orang-orang yahudi menyambut satu perayaan yang mereka panggil hari baru. Perayaan ini merujuk peristiwa mereka diselamatkan oleh Allah dari Firaun, di saat Allah member kekuasaan kepada Nabi Musa a.s membelah laut dan menghapuskan Firaun dan bala tenteranya.

Maka, bagi nabi, sepatutnya baginda lebih berhak menyambut hari itu, kerana Nabi Musa adalah Nabi sepertimana baginda, malah ada kaitan darah dengan baginda melalui Nabi Ibrahim a.s. Maka, sebagai ganti, baginda menjadikan 1 syawal sebagai perayaan umat islam untuk merayakan kejayaan umat islam menjaalani ibaadah puasa selama sebulan, apa yang diharapkan dari perayaan ini adalah, semoga selepas beribadat selama sebulan, setiap orang islam diberi rahmat pahala hasil ibadat mereka selama sebulan itu. Hari ini dikenali sebagai Ei’dul fitri.

Berbeza dengan perayaan Ei’dul adhadan ibadah korban. Perayaan ini ada ddisebut di dalam al Quran, dan arahan mengadakan ibadah korban itu, adalah sunat muakkad pada yang mampu, malah bagi imam Hanafi ibadah ini adalah wajib, kerana ayat dalam al Quran itu berbentuk perintah. Kerana itu di negara-negara arab, perayaan ini disambut dengan amat meriah, hampir setiap rumah akan ada acara korban masing-masing. Ini kerana kebesaran Ei’dul Adha adalah mengingati pengorbanan agung Baginda Nabi Ibrahim as menyembelih anak kesayangan baginda Nabi Ismail a.s.

0 komen sahabat: